Verlenging A15: ja of nee?

Verlenging A15: ja of nee?

Al tientallen jaren zijn er plannen om de A15 door te trekken tussen Bemmel en Zevenaar. Sinds de jaren negentig verzetten wij ons daar tegen samen met onze lidorganisatie Milieuvrienden Duiven.

Strijden voor natuur

De snelweg zal dwars door het rivierenlandschap lopen en het natuurgebied Rijnstrangen doorsnijden. Extra wrang is dat de snelweg parallel aan het Betuweroute-spoor gepland staat. Voor deze spoorlijn is destijds een tunnel aangelegd onder het Rijnstrangen-gebied door, juist om dit landschap te sparen.

Daarom hebben we al jaren terug het standpunt ingenomen dat een verlenging – als deze er dan toch moet komen – met een tunnel onder dit gebied door moet. Helaas heeft de rechter onze argumenten hierover terzijde gelegd en is een tunnel een gepasseerd station.

Groen: Vogelrichtlijn, blauw: Vogelrichtlijn + Habitatrichtlijn
Bron: natura2000.nl (arcering door Natuur en Milieu Gelderland)

Bron: www.via15.nl

Stikstof: afkapgrens, salderen, compensatie

De juridische strijd gaat – helaas – niet meer over de schade die de A15 aan dit landschap en aan het Natura2000-gebied zal toebrengen. De discussie spitst zich toe op de berekeningen voor stikstofdepositie en hoe schade aan de natuur moet worden gecompenseerd.

Een technische en juridische strijd over natuur. Soms is het nodig.

Afkapgrens

De minister ging in eerste instantie uit van een maximale afstand van 5 kilometer waarop de stikstofneerslag nog te herleiden is tot een bepaalde weg. Deze ‘afkapgrens’ bestreden we; stikstofneerslag gaat over een grotere afstand dan 5 kilometer. De Raad van State gaf ons daarin gelijk.

Vervolgens gebruikte de minister een afkapgrens van 25 kilometer voor de berekeningen. Ook dat bestreden wij; stikstof komt over een grotere afstand dan 25 kilometer neer. Voor de A15 betekent dat onder andere een forse extra belasting voor de Veluwe. In de uitspraak uit 2023 oordeelde de Raad van State echter dat de minister de afkapgrens van 25 kilometer mag gebruiken.

Daarbij maakte de Raad van State wel de strenge opmerking dat de stikstofuitstoot in heel Nederland sowieso naar beneden moet. Daar zijn we het dan weer enorm mee eens.

Extern salderen

De Raad van State oordeelt in de uitspraak van maart 2024 dat de minister de ‘externe saldering’ nader moet onderbouwen. Extern salderen is het opkopen van – meestal agrarische – bedrijven, om de stikstofrechten van die bedrijven in te zetten voor – in dit geval – de stikstofuitstoot van het verkeer op de A15. Maar dat is waarschijnlijk niet voldoende, omdat de totale stikstofuitstoot dus ook naar beneden moet.

De minister van Infrastructuur en Waterstaat krijgt een half jaar om te motiveren dat de stikstofneerslag op de Natura2000-gebieden in de omgeving voldoende naar beneden gaat.

Maatregelen onvoldoende

In diezelfde week in maart 2024 publiceerde het Planbureau voor de Leefomgeving een rapport waaruit blijkt dat de voorgenomen maatregelen voor stikstofreductie en voor natuurherstel nog onvoldoende zijn om de wettelijke doelen te halen.

Zorgen over de natuur

Er zijn inmiddels heel wat mappen gevuld met dit dossier. Lange zittingsdagen bij de rechter. Ontelbare rapporten, zienswijzen en adviezen en nog véél meer mails en telefoontjes.
Je zou het bijna vergeten, maar bij dit alles worden wij gedreven door liefde voor natuur en landschap in ons mooie Gelderland en de mensen die er wonen.

Wij maken ons grote zorgen over het uitblijven van effectief stikstofbeleid en versnelling van natuurherstel. Daar blijven we ons voor inzetten.

Veelgestelde vragen over de ViA15

 

  • Welke bezwaren heeft Natuur en Milieu Gelderland tegen de ViA15?
    De nieuwe weg zal dwars door het rivierenlandschap lopen en het natuurgebied Rijntakken doorsnijden.

    Voor de spoorlijn Betuweroute is destijds voor een tunnel gekozen om dit zelfde landschap te sparen. Daarom hebben we al jaren terug het standpunt ingenomen dat wij vinden dat verlenging van de snelweg ongewenst is, maar als deze er dan toch komt dat het met een tunnel moet.

  • Waar ging de beroepszaak bij de Raad van State over?

    De inzet op een tunnel in plaats van een brug is bij de uitspraak van januari 2021 al afgekaart. In die uitspraak oordeelde de Raad van State – helaas – dat de bouw van een brug acceptabel is.

    De Raad verklaarde ons beroep in diezelfde uitspraak overigens gedeeltelijk gegrond, namelijk ten aanzien van de vraag of de stikstofuitstoot op een juiste manier is berekend. De berekeningen over effecten op natuur van stikstofuitstoot klopten niet, oordeelde de Raad. De minister moest met een betere onderbouwing komen op een aantal belangrijke punten.

    Een belangrijk kernwoord in deze zaak is ‘afkapgrens’: tot waar moet de stikstofneerslag worden berekend en gecompenseerd? Eerder was dat tot 5 kilometer van het geplande project. In het nieuwe besluit, dat na de uitspraak van januari 2021 is genomen, is dat 25 kilometer.

    Voor vergunningverlening wordt sindsdien de stikstofdepositie binnen een straal van 25 kilometer beoordeeld. Wij betogen dat stikstof die verder weg zal neerdalen ook nadelig effect heeft op natuur. Bovendien kan de huidige staat van de natuur geen extra stikstofbelasting meer dragen.

    In de uitspraak van 5 april 2023 benadrukte de Raad van State dat de Nederlandse overheid de stikstofdepositie in heel Nederland naar beneden moet brengen. Dit was echter geen belemmering om akkoord te gaan met de 25 kilometer-afkapgrens. Ons beroep op dit punt is dus ongegrond verklaard.

  • En andere argumenten tegen de ViA15?
    In voorgaande jaren hebben wij vraagtekens geplaatst bij nut en noodzaak van de verlenging van deze snelweg. Wij voerden ook aan dat aanleg ervan leidt tot fors ruimtebeslag, meer automobiliteit en aantasting van natuurgebied Rijnstrangen (foto boven). Vooral is het onbegrijpelijk dat de A15 op maaiveld zou worden aangelegd, terwijl de Betuweroute met een tunnel onder het natuurgebied is aangelegd, juist om het gebied te sparen. Al deze argumenten zijn echter door de rechter al behandeld en hebben niet geleid tot een halt voor de plannen.
  • Wat zeggen de Habitatrichtlijn en de Wet Natuurbescherming?
    In de Habitatrichtlijn en de vertaling daarvan in de Wet natuurbescherming staat dat significante effecten op kwetsbare habitats moeten worden uitgesloten. Wij hebben gepleit voor een goede toepassing van het voorzorgsbeginsel.

    Door de 25 km-afkapgrens te hanteren, wordt een deel van de stikstofuitstoot niet in de afweging betrokken omdat deze wordt toegerekend aan de generieke uitstoot. Zoals bekend is de stikstofdeken in Nederland al veel te hoog en is afname van de uitstoot dringend nodig.

  • Wat vinden wij van Aerius en de kritische depositiewaarde (KDW)?
    Aerius met de KDW is op dit moment het enige juridisch houdbare instrument om significante effecten uit te sluiten.

    Het natuurlijk systeem is op dit moment zodanig overbelast met stikstof dat er echt niets meer bij kan. Zodra er alternatieve en gevalideerde methoden komen om de stikstofbelasting voor natuur te beoordelen, kan een keuze voor de methodiek aan de orde zijn. Wij pleiten voor een beoordeling van effecten op natuur waarbij zowel depositie als effecten van het waterbeheer én de belasting met schadelijke stoffen wordt meegenomen. Wij vinden het belangrijk dat er aandacht komt voor de effecten van langjarige overbelasting met stikstof op natuur, zoals op het bodemleven.

  • Klopt de natuurcompensatie voor dit project?
    Volgens de rekenregels klopt de compensatie door RWS, zo heeft de rechter reeds geoordeeld. Het is desondanks onbegrijpelijk dat compensatiemaatregelen in een zeer klein gebied deze ingreep in het landschap en door natuur heen zouden kunnen goedmaken.
  • Levert verlenging van de A15 dan geen verbetering op van uitstoot omdat mensen niet meer om Arnhem heen hoeven rijden?

    De doorgetrokken A15 zal voor een deel van het doorgaande verkeer een wat kortere route opleveren, en daarmee minder uitstoot. Dat klinkt positief – op voorwaarde dat de verlengde A15 door een tunnel gelegd wordt, die landschap en natuur spaart.

    In eerste instantie zal het ook de filedruk en daarmee de uitstoot dichtbij Arnhem verminderen. Maar de ervaring leert dat een nieuwe weg tot extra verkeer leidt. Uiteindelijk zal het netwerk opnieuw vollopen, waarmee de winst door minder uitstoot uit files weer teniet wordt gedaan.

  • En nu?
    De uitspraak van april 2023 is een tussenuitspraak die gaat over het gebruik van de 25 kilometer-afkapgrens. Het oordeel van de Raad van State betekent vooral dat veel bouw- en infrastructuurprojecten die al een vergunning hebben, doorgang kunnen vinden.

    Voor de ViA15 bleef het wachten op een definitieve uitspraak. De twee openstaande punten zijn onze bezwaren tegen de ‘passende beoordeling’ en de externe saldering.

    Bij uitspraak van de Raad van State 6 maart 2024 krijgt de minister opnieuw een half jaar om de berekeningen rondom het extern salderen beter te onderbouwen.